Copywriting - czym jest ten zawód?

Czym jest copywriting?

Copywriting jest ostatnio bardzo popularną profesją przyciągającą wiele osób marzących o pracy w wygodnym domowym zaciszu przy filiżance ulubionej kawy lub herbatki. Rzeczywistość szybko sprowadza początkujących copywriterów na ziemię pokazując, że nie jest to tak łatwy kawałek chleba, jak się może wydawać. Tylko czym właściwie jest ten cały copywriting?


Pora sobie przybliżyć tę profesję sięgającą korzeniami do czasów popularyzacji pierwszych maszyn drukarskich. Copywriterzy zaczęli swoją działalność w czasach, gdy tekst stał się narzędziem komercyjnym. Rynek potrzebował ludzi tworzących treści marketingowe, które później mogłyby być kopiowane. Dziś copywriting jest bardzo rozwiniętą branżą, a efekty pracy copywriterów możecie zobaczyć wszędzie. Artykuły i newsy, teksty z reklam, wpisy blogowe, a nawet wypowiedzi popularnych osób w ich social mediach są często niczym innym, jak treściami tworzonymi przez copywriterów. Przyjrzyjmy się bliżej temu ciekawemu i niełatwemu zawodowi.


Copywriting - pasja podstawą tej pracy


Wiele osób chciałoby mieć pracę łączącą się z ich pasją. Wszyscy dobrze wiemy, że nie zawsze jest to możliwe, ale większość zawodów można wykonywać bez pasji. Copywriting jest jednym z wyjątków, w których miłość do tego co się robi jest sprawą kluczową. Dlaczego tak się dzieje?


Zadaniem copywritera jest tworzenie unikatowych i interesujących treści. Prawdziwą kreatywność uzyskuje się tworząc z pasją, a już najlepiej, gdy kocha się zarówno pisanie, jak i temat o jakim się pisze. Wielu copywriterów decyduje się na specjalizację w interesujących ich tematach, co znacząco wpływa na jakość i kreatywność w ich pracy. 


Można w zasadzie powiedzieć, że copywriter nie może być rzemieślnikiem. Na rynku nie brakuje takich osób, które taśmowo produkują proste teksty, ale często pozostaje im tworzenie nieskomplikowanych opisów opatrzonych słabymi zarobkami lub zmiana branży. Chcąc pracować jako "copy" warto się zastanowić, czy pisanie jest faktycznie tym, co się chce robić w życiu. Należy mieć też świadomość, że dobry copywriter musi się cechować perfekcyjną znajomością zasad pisowni oraz lekkim piórem. To one pozwolą stworzyć profesjonalny tekst wzbudzający zainteresowanie czytelnika.


Copywriting - nie tylko pisanie


Myślisz, że rola copywritera ogranicza się jedynie do napisania tekstu? Bardzo się mylisz. Oczywiście jeżeli słyszałeś, że znajomy copywriter pisze opisy na pewien portal aukcyjny i wszystko ma dostarczone od zleceniodawcy, a opisy skarpetek piszą się w zasadzie same to masz słaby pogląd na ten zawód. W większości zleceń zadanie copywritera nie ogranicza się do złożenia w zdania fraz kluczowych dostarczonych przez klienta. Ba, pisanie tekstu złożonego z samych słów kluczowych i pozbawionego sensu to też nie copywriting tylko fuszera.


Dobry copywriter tworzący różnorodne treści musi znać zasady SEO, czyli pozycjonowania w przeglądarkach. Teksty muszą mieć odpowiednią strukturę pomagającą twórcom stron w ich pozycjonowaniu, ale przy tym muszą zachować atrakcyjność dla czytelnika. Artykuł musi być chwytliwy i merytoryczny. Treść należy dostosować do odbiorców oraz platformy na jakiej się pojawi. Tekst ma obecnie wielką siłę i często jest kluczowy dla osiągnięcia sukcesu w dotarciu do klientów. Na barkach copywritera spoczywa więc wielka odpowiedzialność. 


No i oczywiście informacje potrzebne do napisania artykułu bardzo rzadko pochodzą od zleceniodawcy. Często klient podrzuca temat na jakim mu zależy, a reszta należy już do "copy". Zlecenia polegające na prowadzeniu blogów wymagają zaś rozpisania całej strategii działania takiej platformy i samodzielnego szukania tematów do wpisów, a to tylko wierzchołek góry lodowej będącej obowiązkami copywritera. Jak widać praca copywritera to nie tylko powielanie opisów produktów. Co więcej w tym wypadku nienormowany czas pracy często oznacza długie godziny spędzane przed komputerem na tworzeniu treści, a nie godzinkę pracy przy kawce i resztę dnia na pielęgnowanie swoich hobby.


Copywriter - do czego jest potrzebny?


Masz swoją stronę internetową lub sklep i myślisz, że teksty szybko sklecone na kolanie mogą przyciągnąć klientów? Nic bardziej mylnego. Jak już wspomniałem treści w sieci muszą mieć odpowiednią strukturę, aby procentowały w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, aby klienci trafiali na Twoją stronę. Oprócz dobrej struktury tekstu konieczne jest zachowanie jego atrakcyjności. Uniwersalna zasada jest taka, że jeżeli czymś się nie zajmujemy na co dzień to nie będziemy w tym dobrzy. Copywriterzy zajmują się profesjonalnie tworzeniem treści i po prostu zrobią to tak jak należy, bo wiedzą jak to trzeba zrobić.


Co właściwie może napisać copywriter? Zakres usług w tej branży jest naprawdę szeroki. Możecie być pewni, że większość tekstów jakie na co dzień czytacie to efekt pracy copywriterów. Do ich zadań należy tworzenie m.in.:


- tekstów na strony WWW;

- tekstów blogowych;

- artykułów eksperckich;

- artykułów na portale i serwisy internetowe oraz tradycyjne;

- artykułów sponsorowanych;

- opisów produktów;

- tekstów zapleczowych;

- tekstów reklamowych;

- treści do social mediów.


Jak widzisz copywriter może odpowiadać za praktycznie wszystko co się wiąże z treścią. Mógłbyś się zdziwić jak wiele kanałów w social mediach, tekstów blogowych czy artykułów eksperckich jest efektem pracy wyspecjalizowanych w danym temacie copywriterów. To tacy twórcy stoją najczęściej za Twoim sukcesem! Jeszcze się zastanawiasz czy warto skorzystać z usług copywritera?