Teksty preclowe - czym są popularne precle?

Teksty preclowe



Copywriterzy tworzą treść głównie na potrzeby wykorzystywania w Internecie. Przedsiębiorcy mogą potrzebować różnego rodzaju tekstów mających pełnić konkretne role w sieci. Warto zdawać sobie sprawę z tego jakie rodzaje tekstów funkcjonują i jaka jest ich faktyczna rola. Postanowiłem przybliżyć nieco temat i zacznę od tak zwanych tekstów preclowych, czyli najprostszej formy treści jaką może stworzyć copywriter.


Teksty preclowe, czyli tak zwane precle są najprostszą formą treści wykorzystywanej do pozycjonowania stron. Nie należą one do najskuteczniejszych form SEO, ale cieszą się bardzo dużą popularnością i odpowiednio wykorzystane przynoszą efekty. Trzeba jednak sobie zdawać sprawę, że nawet one muszą zostać odpowiednio skrojone. 


Czym są teksty preclowe?


Popularne precle to bardzo proste teksty wykorzystywane głównie jako otoczka dla linków odsyłających do konkretnej witryny. Ta forma tekstu powstała wiele lat temu, jako wypełnienie tak zwanych presell page. Witryny te były czymś w rodzaju zbioru tekstów niskiej jakości opatrzonych linkami odsyłającymi do pozycjonowanych stron www. 


Pozycjonowanie polegało w dużej mierze na tworzeniu sporych ilości presell pages i zasypywaniu Internetu odnośnikami do witryn www. Algorytmy wyszukiwarek były bardzo proste i nie sprawdzały, jaka treść otacza dany link. W efekcie powstawały treści bez sensu, które były jedynie wypchane frazami kluczowymi i nie tylko nie miały wartości merytorycznej, ale w ogóle nie dało się ich czytać. 


Po 2011 roku algorytmy wyszukiwarek zaczęły znacząco ewoluować i skończyła się era precli bez sensu. Nie oznacza to jednak, że te straciły na znaczeniu. Po prostu transformowały w poprawne gramatycznie treści, choć nadal nie oferujące wartościowej merytorycznie zawartości. Obecnie teksty preclowe to krótkie teksty złożone z nagłówka i jednego bloku tekstu nawiązującego jedynie do tematu odnośnika. 


Precle nie powinny przekraczać długości 1700 zzs i nie muszą oferować wysokiej jakości treści. Wystarczy bardzo ogólnie napomnieć o temacie pozycjonowanej strony, aby istniało jakieś powiązanie między wpisem, a wykorzystanym linkiem. Presell pages zmieniły się w bardziej profesjonalnie wyglądające witryny zapleczowe i w końcu umieszczane w nich treści da się przeczytać. Czytelnik co prawda nie pozyska nowej wiedzy, ale powinien się zainteresować tematem i kliknąć w dany odnośnik.


Teksty preclowe to twory rzemieślnicze


Wiele osób nadal myśli, że tekst preclowy powinien być wypchany słowami kluczowymi i nie powinien mieć sensu. Nic bardziej mylnego. Treść precla musi być zrozumiała dla czytelnika i poprawna gramatycznie, choć istnieje duże prawdopodobieństwo, że nikt tej treści nie przeczyta. Pracuje ona jednak na ważny cel, jakim jest pozycjonowanie strony. Obecne algorytmy oceniają content w sieci pod względem jakości i użycie precla w starym stylu może tylko zaszkodzić. W treści musi się także znaleźć odpowiednia ilość słów kluczowych, ponieważ przesadzenie z ich ilością także szkodzi.


Precle pisze się szybko i nie przykłada dużej wagi dla ich treści. Ogólnie można je nazwać laniem wody na temat, ale tę wodę trzeba umieć lać. W efekcie doświadczony copywriter jest w stanie stworzyć dużą ilość takich tekstów w krótkim czasie. Taka sytuacja sprawia, że są to naprawdę tanie usługi. Obecnie wiele firm odchodzi od wykorzystania precli na rzecz tekstów zapleczowych. Te muszą już zostać przygotowane ze znacznie większą dbałością o formę oraz wartość merytoryczną. Przynoszą także znacznie lepsze efekty i to na nich dziś buduje się sukcesy w sieci.