Opisy produktów do sklepów internetowych - czy warto o nie dbać?

Jak zrobić opisy produktów do sklepu online?

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czemu sprzedaż nie jest tak wysoka, na jaką liczyłeś? Cóż, powodów może być kilka, a jednym z najpoważniejszych są fatalnie stworzone opisy produktów. Wielu przedsiębiorców lekceważy ten aspekt wklejając teksty skopiowane prosto od producenta lub podając same dane techniczne. Co gorsza, trafiłem także na sklepy internetowe oferujące opisy składające się z jednego zdania nie wnoszącego nic.


Wyobraź sobie sytuację, że wchodzisz do sklepu obuwniczego i towar zostaje Ci przedstawiony na zdjęciu, a sprzedawca zdradza co najwyżej, że masz do czynienia faktycznie z butem. Czy kupiłbyś taki produkt? Nie! W takim razie dlaczego klient Twojego sklepu internetowego ma zakupić towar, o którym niczego się nie dowiedział? No właśnie, a to tylko jeden z negatywnych efektów złych opisów produktów.


Negatywne skutki złych opisów produktów


Wiele osób może wyjść z założenia, że opis produktu może pomóc, albo nic nie zmieni. Niestety prawda jest taka, że źle przygotowany tekst opisowy może bardzo zaszkodzić Twojemu sklepowi. Chcesz wiedzieć jak? Zasadniczo zaniedbanie tego aspektu niesie za sobą kilka poważnych skutków.


Pierwszym z nich jest brak zainteresowania klienta. Wystawiając towar na sprzedaż musimy sprawić, że potencjalny klient po wejściu na kartę produktu będzie chciał ją opuścić jedynie poprzez opcję zakupu. Brak opisu lub jego fatalna jakość sprawi, że odwiedzający rzuci okiem na naszą propozycję, a ostatecznie skorzysta z oferty sklepu z najniższą ceną lub opisem, który faktycznie go zachęci. Wracając do przykładu butów. Jeżeli Ty podasz samo zdjęcie i nazwę modelu, a konkurencja przedstawi w opisie wizję niesamowicie wygodnego podróżowania w tych cudownych trzewikach oraz poda pełną specyfikację to zyska nad Tobą przewagę.


Podobnie sprawa się ma w przypadku kopiowania opisów od producentów lub hurtowni. Klient szukający produktu, widząc w dwudziestu sklepach ten sam opis sięgnie po najniższą ofertę. Tymczasem jeden unikatowy opis sprawi, że zatrzyma się na dłużej, przemyśli zakup i pod wrażeniem profesjonalnego sprzedawcy dokona zakupu. Szanse na taki scenariusz będą bardzo wysokie. Co więcej kopiowane opisy są dla algorytmów wyszukiwarek stronami śmieciowymi, które zostają zrzucane daleko w wynikach. W efekcie sklep będzie mniej widoczny dla potencjalnych klientów.


Dlaczego unikalny opis produktu jest tak ważny?


Tak, jak wspomniałem powyżej poprawne i unikalne opisy produktów mają znaczenie bezpośrednio dla klienta oraz dla pozycjonowania strony. Z perspektywy użytkownika niezwykle ważne jest otrzymanie wyczerpujących informacji o produkcie, ale w formie przyswajalnej dla przeciętnego człowieka. Większość osób nie szuka tabelek z parametrami, ale zbioru najważniejszych cech produktu.


Opis powinien przedstawić zalety towaru, jego najważniejsze cechy oraz zachęcić do zakupu przez odpowiednie zabiegi w tekście. Nie możemy zanudzić czytelnika, ale też nie powinniśmy się ograniczać do minimum. Opis produktu w sklepie internetowym zastępuje realnego sprzedawcę, który w sklepie fizycznym potrafiłby zachęcić do zakupu. Odpowiednio skomponowany opis pozwoli również wyeliminować zagrożenie nieporozumień po dokonaniu transakcji, a także zbuduje obraz profesjonalnego sprzedawcy i podniesie wartość wizerunkową marki produktu.


Sprzedając towary w sieci ważne jest też dotarcie do klientów. Osoby szukające konkretnych produktów korzystają z przeglądarek i Twój sklep musi mieć w nich odpowiednio wysoką pozycję. Wielu sprzedawców nieświadomie sabotuje pozycję własnego sklepu. Dlaczego tak się dzieje? Nagminnie kopiuje się opisy produktów od producentów lub hurtowników. W efekcie algorytmy wyszukiwarki traktują takie karty produktów jako strony niskiej wartości zawierające kopie unikatowej treści. W ten sposób witryna zostaje zrzucona dalej w wynikach wyszukiwarki. Oznacza to, że klient nie zobaczy naszego sklepu, ponieważ przed nim trafi na kilka miejsc z unikatowymi opisami i tam może dokonać transakcji.


Ten błąd dotyczy także producentów przenoszących opisy produktów z własnych witryn do swoich sklepów online. Także w tym wypadku treść wymaga przeredagowania. Przede wszystkim opis w sklepie powinien być unikalny oraz kierowany do odpowiedniego odbiorcy i uderzać w stosowne emocje.


Zobacz także: CZY POTRZEBUJĘ COPYWRITERA?


Czy potrzebuję copywritera do opisów produktów?


Jeżeli czytając powyższe akapity zdałeś sobie sprawę, że Twój sklep internetowy ma poważne braki to tak, potrzebujesz copywritera. Przede wszystkim fachowiec zadba o to, aby opisy produktów w Twoim sklepie faktycznie zachęcały do zakupu konkretnych odbiorców.


Copywriter uderzy w odpowiednie potrzeby oraz emocje potencjalnego klienta. Co więcej zadba, aby opis był faktycznie wyczerpujący, a przy tym nie ciągnął się i nie zanudzał czytelnika. No i co najważniejsze, zadba o unikatową treść niosącą za sobą korzyści w pozycjonowaniu. Skoro do tej pory wysiliłeś się jedynie na krótkie, mało porywające opisy to raczej nie zabierzesz się do przepisania całej oferty. Po prostu zleć to profesjonaliście.